Fett med synd!

Fett med synd asså! Bawan, kurd, muslim och bög. Och nej! Menar inte att det skulle vara en synd att han är homosexuell och muslim, utan att han faktiskt inte kan vara det öppet, det är det som är synd.

Sitter i skrivande stund på mitt kontor, tillbaka från akuten(berättar mer sen), äter lunch och läser DN.se. Vet inte exakt hur jag hittade just den här artikeln men den var väldigt intressant. Inte för att det skulle vara extra kul och läsa om homosexuella kurder, utan för att om det är något som jag verkligen tycker är orättvist, så är det när andra människor oavsett anledning (fördomar, religion, maktmissbruk, traditioner, bakgrund/ursprung, socialrang, etc.) försöker kontrollera eller bestämma vem man själv får och inte får tycka om eller älska.

I just Bawans fall antar jag att det till största del handlar om traditionella uppfattningar om hur relationer och partnerskap ”skall se ut” som fläckat av sig i religionen och hittat gemensamma nämnare för att försöka hämma och förkasta idén om kärlek mellan två män.
Att han själv känner skuld mot omvärlden för sin läggning, och att han skäms för sina föräldrars skull är inte svårt att förstå med den bakgrunden som målas upp i artikeln. Att han önskar att han vore heterosexuell för att underlätta för sin omgivning gör mig faktiskt väldigt ledsen, tanken på att inte kunna berätta vem man älskar, vad man älskar, utan att ens egen familj skulle överge dig.

Att det måste vara extremt svårt för Bawan förstår man när man kommer till avsnittet i artikeln som handlar om hans förpliktelser gentemot familjen och hedern. Det förväntas att han ska vara delaktig i uppfostringen av hans två yngre systrar.
”– De hårda hedersreglerna är omänskliga, säger han. Men jag har dem i mig, trots att jag avskyr dem. Jag vill till exempel att mina systrar behåller oskulden, det känns äckligt när jag tänker mig att de har sex med en kille – de ska vara rena tills de gifter sig. Och den där äckelkänslan vill jag bli av med, de måste få leva som de vill!”
Att han är väldigt kluven över hela sin livssituation märks snabbt, hur han faktiskt orkar förstår jag inte riktigt. Men Bawan har vägrat delta i kontrollen av systrarna och försöker istället föregå med gott exempel och lägger ner mycket omtanke på sina syskon,
”Jag köper ofta kläder till dem, snygga kläder som inte täcker hela kroppen. Mamma gillar det inte, och den äldsta är inte intresserad. Men min minsta syster – hon älskar det. Hon liknar mig.”.
Men pressen finns alltid där…
”– Jag har känt mig styrd som en nickedocka, och de har alltid velat att jag ska vakta mina systrar så att de inte umgås med killar. Ogifta flickor som har sex är lösaktiga horor, enligt mamma och pappa.”

Jag hoppas verkligen hans liv kommer förbättras när hans familj flyttar tillbaka till Kurdistan. Att han faktiskt flyttar till Stockholm och någon gång kan få komma till ro med sig själv. Hoppas att han kan komma att slappna av utan att vara full, att han får chansen att verkligen njuta utan att tänka på hur ”haram” det är. Hoppas att han kan gå ut och ha roligt och att han kommer på skumpartyt på Patricia den 6’e December!

0 Responses to “Fett med synd!”



  1. Kommentera

Kommentera

Twitter – Senaste tweets

RSS Spotify – Senast spelade

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Flickr - Senaste fotona

Brandkärr

Min extra lur

Thailändsk skräckfilm :-o

More Photos

Kategori

Statistik

  • 11,883 Unika träffar

