Buhu, nån snodde min formulering!

Bo Hagström grinar ut i pressen, Caroline Hofberg, författare till kokboken ”Italia Amore” har tydligen plagierat formuleringar från Bo Hagströms egna kokböcker om italiensk mat.

Halva Sverige verkar ha tagit illa upp av händelsen och går nu gemensamt och håller Bosse om ryggen. Hofberg försvarar sig i med att hon måste ha blandat ihop sina researchanteckningar med de egna texterna i sin kokbok. Ooh! kolla, kolla! Plagierade precis lite från DN! Äsch, det är ingen Big Deal!™
På DN.se kan man läsa 3 artiklar om hela händelsen. Länk: Här, Här & här!

Norstedts Per Faustino har efter samtal med Hofberg stoppat utgivningen av boken. Hofberg hoppas på att boken inte ska bli stoppad för alltid då hon arbetat in över 200 recept i boken. Men enligt Bo Hagström är det mellantexterna som är problemet, ”– När jag hade hittat 38 ställen där jag kände igen texten slutade jag att läsa. Jag höll på att spy. Det här är allvarligt, ett grovt övertramp.” – Bo Hagström – Dn.se – 05/11-09.

Palla! verkligen, palla! Hur många sätt finns det och skriva på när de kommer till mellantexter i en kokbok? Jag erkänner direkt, jag plagierar mycket. Speciellt citat av personer som blivit intervjuade för en tidningsartikels skull. Sen finns det massor som redan är så perfekt formulerat, försöker istället vinkla allt jag skriver till min personliga uppfattning, försöker inte vara saklig, oberoende och objektiv.
Jag vet att när jag skriver så blir det kallt, cyniskt och ibland elakt.

Måste bara få kommentera detta med. I DN.se – Matskribenten Caroline Hofberg ber om ursäkt – 05/11-09. så avslutar Marika Hemmel, författare till artikeln med stycket:
”Ica bokförlag som ger ut Bo Hagströms böcker har skickat brev till Norstedts förlag och pekat på de texter som är identiska. Norstedts förlag har veckan på sig att återkomma till Ica bokförlag.” – Marika Hemmel
Då måste jag ju bara få fråga! – Annars vad? kommer Ica Bokförlag förklara krig mot Norstedts? Ica köper upp alla JAS-planen(och räddar indirekt Saab), Går till krig mot Norstedts, allierar sig med Bonniers förlag och skapar således världens starkaste, farligaste, mest hänsynslösa… BOKFÖRLAG!!

7 Responses to “Buhu, nån snodde min formulering!”


  1. 1 Ana 05 november 2009 kl. 17:09

    haha du är så skön..
    men borde inte du jobba, eller sitter du och läser dn hela dagarna, haha😀
    (fatta förresten va kul om du måste klara dig hela helgen utan telefon..haha)

  2. 3 anonym 05 november 2009 kl. 18:20

    ”Då måste jag ju bara få fråga! – Annars vad? kommer Ica Bokförlag förklara krig mot Norstedts?”

    Det troliga är väl en stämning för brott mot upphovsrättslagen.

  3. 4 Patrik 05 november 2009 kl. 18:28

    Ja ja, de är klart, vill man vara rationell så är det nog mest sannolikt. Men erkänn att ”Bokförlagens krig” hade varit rätt kul läsning, bättre än hunden Orax, eller ”kokboks-slaget”

  4. 5 Hildemar 05 november 2009 kl. 20:15

    Eftersom du själv aldrig kommer skriva något av värde så är din inställning logisk.

  5. 6 Patrik 05 november 2009 kl. 23:52

    hehe,, hey, jag e inte dn.se jag får skriva hur jag vill liksom. men dom har fan krav på sig. jag bara kommenterar ur min egen synvinkel. Gay namn förresten ”Hildemar” född förrförra århundradet?


  1. 1 Brynolf’s corner » Plagiathysteri Trackback vid 05 november 2009 kl. 23:43

Kommentera

Twitter – Senaste tweets

RSS Spotify – Senast spelade

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Flickr - Senaste fotona

Brandkärr

Min extra lur

Thailändsk skräckfilm :-o

More Photos

Kategori

Statistik

  • 11,883 Unika träffar

