Bakåtsträvare, Sthlm vs Paris

Ibland när jag läser min favorittidning så blir jag sur, inte på min favorittidning of course! Men på folk i diverse artiklar, som i ”Förort vill inte bli innerstad”! Vad är det för fel på människor? Stockholms stadsbyggnadskontor har äntligen fått tummen ur och vill bygga 200 nya bostäder, och folk klagar? WTF!

Stockhoms stadsbyggnadskontor har äntligen äntligen förstått att man inte ska bygga nya förorter längre ut på landet, utan att man ska bygga ihop och bygga bort mellanrummet mellan alla förorter och bostadsområden. Om man tittar på Stockholm uppifrån så ser man bara klickar av bebyggelse, och ja jag vet att stan ligger mitt i mynningen av Mälaren och att det finns 1000 och 1 sjöar i området, men i alla fall. Det ser inte ok ut, jämför man med någon annan huvudstad som breder ut sig som en gigantisk matta.

Stockholm
sthlm

Jämfört med t.ex:

Paris
paris

Och nej jag vet Stockholm och Paris är långt ifrån lika stora. Stockholms storstadsområde har 1.998.896 invånare(Juni 2009) samtidigt som Paris storstadsområde innefattade 11.174.713 invånare(januari 2009), lite skillnad. Men om man jämför kartorna ovan så ser man fortfarande en markant skillnad, kartorna är av samma skala och tagna från samma höjd, Pariskartan saknar nästan mellanrum menads Stockholmskartan nästan saknar bebyggelse.

Om alla blåbärsplockande dagismammor i förorterna bara kunde kinpa igen, flytta till Flen eller Härryda(om ni kommer från Göteborg) och inte stå ivägen för utvecklingen så kanske vi också kan få en RIKTIG storstad i Sverige någon gång i framtiden, Utan små ”öar” av radhuslängor och 3-4våningsbetongbunkrar sammanlänkade av motorleder, byggda helt utifrån förutsättningen att alla har minst en bil var.

Va skönt det ska bli någon gång i framtiden när det kanske finns en möjlighet o hitta en bostad i Stockholm som kostar under miljonen! Vet inte men har ingen lust att pynta 1.095.000 kr eller högstbjudande för 28 kvm i SoFo som det ser ut nu. Ser mer fram emot de 25.000 plus bostäder som byggs för fullt i söderort.

Och på tal om ingenting, kan vi få en förbannad ringled runt Stockholm någon gång? Antagligen lär det dröja det med. Aja vi får ju i alla fall en förbifart nu, vilket är på tiden!

11 Responses to “Bakåtsträvare, Sthlm vs Paris”


  1. 1 Javiiiii 20 oktober 2009 kl. 12:07

    Nu måste jag faktist erkänna att den här bloggen börjar bli riktigt bra Patrik… Tummen upp (Y)

  2. 3 Javiiiii 20 oktober 2009 kl. 13:03

    😀 bra då!

  3. 4 Patrik 20 oktober 2009 kl. 14:46

    Helt sjukt va besökare jag fått idag, kl är inte ens 15:00 och har redan över 110 pers🙂 måste ju betyda nånting🙂

  4. 5 Erik 20 oktober 2009 kl. 15:14

    Håller fullständigt med! Se även http://www.yimby.se för inspiration.

    • 6 Patrik 20 oktober 2009 kl. 15:28

      Åh, mitt favorit-transportmedel! Kollektiv spårtrafik måste vara de absolut bästa sättet att förflytta folkmassor på i en stad, avsett om det sker i luften, på marken eller under jorden. Bra sida, ska kolla mer senare.

  5. 7 Ana 20 oktober 2009 kl. 15:22

    Men men…SoFo, jag vill! Do it for meeeeee, please.. haha


  1. 1 Martin Hansson- om Stockholms stadsbyggnad: Om förtätningen i närförorterna Trackback vid 20 oktober 2009 kl. 15:39

Kommentera

Twitter – Senaste tweets

RSS Spotify – Senast spelade

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Flickr - Senaste fotona

Brandkärr

Min extra lur

Thailändsk skräckfilm :-o

More Photos

Kategori

Statistik

  • 11,883 Unika träffar

