Open Source

Tänkte skriva lite om Open Source, det vill säga, Öppen källkod.

Idag använder 64.66%(sept-09) av alla Internet användare världen över Windows Internet Explorer. Mozilla Firefox har en marknadsandel på 23.75%(sept-09), Appel’s Safari har 4.24%(sept-09), Google Chromes marknadsandel landar på 3.17%(sept-09) och de övriga aktörerna samsas på 4.18%(sept-09).
Själv sitter jag just nu i en Chrome webbläsare och skriver, tycker om Chrome mycket mer än Explorer och den är lite fräschare än Firefox. Tyvärr kan jag bara använda den på jobbet då Google av någon dum anledning inte har utvecklat stöd för Ubuntu(Linux):/
Hemma kör jag dock Firefox då ni kanske förstod att jag har Ubuntu som operativsystem(något jag har för mig att jag har bloggat om förut).
Anyways Open Source in general var det vi skulle tala om, och inte vilket operativsystem jag kör.
”Öppen källkod, engelska Open Source, eller öppen programvara, är datorprogram där källkoden är tillgänglig att använda, läsa, modifiera och vidaredistribuera för den som vill. Detta gör att användaren kan försäkra sig om att programmet gör vad det ska, eller anpassa det till sina behov. Sådana modifikationer erbjuds vanligen tillbaka till den ursprunglige upphovsmannen, som kan välja att göra dem till en del av den officiella versionen.”Wikipedia-16/10-09.
Alltså, Med Open Source får vem som helst göra vilka modifikationer de vill, och använda programmen och koden till vad man själv vill. Sen är ju faktumet att all Open Source är gratis också rätt lockande. T.ex. Photoshop, kostar. Väljer man istället Gimp så får du det gratis och det fungerar oavsett operativsystem och klarar näästan allt som Photoshop klarar av.

Såg en video tidigare idag på Youtube som handlade om just Open Source, har funderat på att skriva ett inlägg om det men aldrig kommit till skott, hittills i det här inlägget har jag väl knappt berört ämnet heller, mer än med fakta och soffror det vill säga.
Men jag måste säga att jag är glad över trender, företag, program, och enskilda personer som vill och försöker lyfta fram Open Source i ett allt mer kontrollerat, FRA-smittat och Big Brother liknande internet. Ett exempel på en sådan person är är Nixie Pixel, En Videobloggare(vloggare) som bland annat tar upp Open Source och framhäver dess positiva sidor i jämförelse med deras kostnadsalternativ.

Vill man läsa eller lära sig mer om Open Source så föreslår jag Idg.se‘s katalog med alla deras artiklar om just Open Source.

0 Responses to “Open Source”



  1. Kommentera

Kommentera

Twitter – Senaste tweets

RSS Spotify – Senast spelade

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Flickr - Senaste fotona

Brandkärr

Min extra lur

Thailändsk skräckfilm :-o

More Photos

Kategori

Statistik

  • 11,880 Unika träffar

