Google Wave

måste verkligen skriva ett eget inlägg om Google Wave!

Igår spenderade jag 80 minuter med att titta på en presentation av Googles nya så kallade ”E-post utmanare”, och jag kan lova er att de var definitivt värt de 80 minuterna av min tid, jag vart så imponerad under presentationens gång att jag satt där med öppen mun och kände hur ”ha”-begäret inom mig steg och steg för varje ny funktion och finess som visades.

För att ni skall förstår vad jag menar så har jag letat rätt på filmen och lagt upp den här på bloggen, rekomenderar verkligen att ni tar er tid och kollar på i alla fall delar av filmen. Är helt säker på att ni kommer gilla det här lika mycket som jag. Helt underbar idé där man kan koppla ihop allt!

Google Wave blandar element från konventionella E-postmeddelanden, Chatt, Wiki, Diskussionsgrupper, BBS, Forum osv. Genom Waves unika utformning och uppbyggnad möjliggörs realtids-editering, chatt, fildelning och mycket mer. Wave kan användas på så många olika sätt att dess potential är nästintill oändlig, T.ex. på en arbetsplats. Man skapar en ny wave vid ett nytt projekt, där deltagarna kan redigera dokumentet(waven) chatta(diskutera), editera(korrigera), tipsa(länka), bidra(fildela) och så vidare och så vidare.

google-wave

Om man tittar på utformningen liknar den enligt mig en blandning mellan ett E-post program och ett forum. Det som skiljer wave mest markant från E-post är väl faktumet att det inte skapas nya kopior av alla dokument(en i min utkorg, en i mottagarens inkorg och en till i utkorgen hos honom när han vidarebefordrar dokumentet till någon annan som får det i sin inkorg. osv osv.) utan här använder sig wave av den fördelen ett forum har, nämligen att det skapas en tård som deltagarna besöker. Skillnaden från forumet är att där skapas en rubrik, ofta en frågeställning och sen svarar deltagarna utifrån den, alternativt försöker använda svarsfunktionen som en chatt. I Wave har man kombinerat allt detta till en riktigt kraftfull kommunikationsklient, där man inte är tvingad att besöka alla sidor man kommenterat för och se om någon svarat utan får alla sina kommunikéer samlade i klienten.

Google Wave är byggt helt på öppen källkod och uteslutande konstruerat i Google Webtool Kit, orsaken är enligt skaparna Lars Rasmussen och hans team(skaparna av Google Maps) den läxa som de lärde sig från sitt genombrotts projekt Google Maps, Behovet av oberoende utvecklare och de idéer, kunskaper och lösningar de kan bidra med i utvecklingsprocessen. Detta innebär att vem som helst kan skapa sitt eget Wave nätverk för sin organisation, skola eller kanske sitt företag eller sina vänner och fortfarande vara i hopkopplade med alla andra Wave-nätverk. En annan orsak till att Wave är öppen källkod är enligt Googles utvecklare att andra ska kunna implementera Wave inom andra områden, t.ex. andra sociala medier, typ facebook, myspace osv. ungefär så som Google själva redan har byggt en länk till Twitter.

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag verkligen tror att wave har potentialen att bli det mest använda sociala mediet och det kommer att revolutionera sättet vi kommuniserar, tänker och arbetar på.
Om ni som jag vill börja använda Wave så fort som möjligt så anmäler ni er helt enkelt på Google Waves Signup sida, precis som jag gjorde redan igår.

0 Responses to “Google Wave”



  1. Kommentera

Kommentera

Twitter – Senaste tweets

RSS Spotify – Senast spelade

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Flickr - Senaste fotona

Brandkärr

Min extra lur

Thailändsk skräckfilm :-o

More Photos

Kategori

Statistik

  • 11,883 Unika träffar

