Efter tio, WTF?!

Satt nyss o krubba en snabbis på jobbet, passade på att glo lite på dumbruken, enda ”vettiga” som jag hittade verkade vara programmet Efter tio med Malou von Sivers. Det måste vara ett av det mest absurda program jag sett på länge, Citat från tv4.se ”…på torsdagar och fredagar kommer kända män och kvinnor till våra populära champagneluncher för att diskutera moraliska dilemman..”.
Idag hade Malou/ producenten/ scriptan/ nån idiot på tv4 bestämt att samtalsämnet under deras champagnelunch(vilket egentligen är någon form av vrickad sex and the city/gossip girl-brunch!) skulle behandla ämnet dödshjälp: mord/självmord. Och själva infallsvinkeln handlade om hur vida läkaren som på Astrid Lindgrens sjukhus hade gett ett obotligt döende spädbarn en så kraftig överdos av smärtstillande att det avled till följd. Länk – Dn.se ”inget fel i vården av barnet”.

Tänk er följande scenario: Malou von Sivers, Ola Svensson, Leif Pagrotsky och Anders Eriksson, Sitter och diskuterar först vad Ola tänder på för typ av tjejer och sedan om läkaren på Astrid Lindgrens borde hängas eller inte. Jag vart lite förvånad när det första Malou von Sivers kastar ur sig är ”Jag förknippar döden med smärta, lider man inte när man dör så blir jag upprörd!” och syftar till att läkaren borde varit återhållsam med smärtstillandet och fortsätter med att säga ”ja men om vi tar den här diskussionen längre och vi tänker oss dödligt sjuka äldre, där är läkarna inte så pigga på att pumpa ut smärtstillande!”.
Personligen tycker jag läkaren i fråga inte gjorde något fel, förstår inte varför man ska dra ut på någons lidande, speciellt inte ett litet barn som var dödssjukt. Och som Leif Pagrotsky sa ”..jag är inte så bevandrad inom medicin, men smärtstillande förkortare inte livet utan lindrar smärtan”. Att ge ett väldigt sjukt spädbarn smärtstillande är inte fel, däremot är det fel på folk som t.ex. Malou von Sivers som tydligen tycker att en absolut nödvändig del av döden är lidande. Fan dödshjälp är varken mord eller självmord det är en humanitär rättighet/skyldighet. Jag personligen skulle ALDRIG vilja ligga på sjukhus i veckor/månader och vänta på döden om jag var så nära, och led så mycket. Händer det mig så snälla snälla, ge mig en överdos smärtstillande och låt mig få somna ifred. tack!

1 Response to “Efter tio, WTF?!”


  1. 1 Javiiiii 11 oktober 2009 kl. 5:06

    ja du….jag håller med dig faktist.. o om det blir så att du är nära döden o lider så kan jag ge dig lite extra smärtstillande, som den sanna vän jag är :p =D
    god natt/morgon


Kommentera

Twitter – Senaste tweets

RSS Spotify – Senast spelade

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Flickr - Senaste fotona

Brandkärr

Min extra lur

Thailändsk skräckfilm :-o

More Photos

Kategori

Statistik

  • 11,880 Unika träffar

